Wykłady równoległe tego samego prelegenta będą zapisem wideo.
W trakcie wykładów będzie można zadawać pytania prelegentom na czacie. Pod koniec każdego wykładu będą udzielane odpowiedzi.
OPIS WARSZTATÓW
1. Koncepcja wychowywania dla pokoju w czasach globalizacji
Laura Dupree
Poznaj marzenie Montessori o nowym świecie poprzez edukację dla pokoju: co, dlaczego, kiedy, gdzie i jak. W istocie chodzi tu o doktor Montessori i jej Kosmiczną Edukację.
2. Płaczące niemowlęta i maluchy – one domagają się uwagi
Laura Dupree
Nie musisz rwać sobie włosów z głowy! Zrozumienie płaczu dziecka, a następnie zapewnienie mu odpowiedniej uwagi może uspokoić dziecko i sprawić, że zachowasz zdrowie psychiczne.
3. Wspieranie autonomii małego dziecka w podejściu dr Emmi Pikler
Anna Andrykowska
Dziecko, przychodząc na świat, ma swój potencjał i kompetencje. Wnikliwa obserwacja i znajomość rozwoju dziecka pozwalają dostrzec jego możliwości i wspierać je adekwatnie do etapu rozwoju.
Wieloletnie doświadczenie oraz Badania Instytutu Pikler nad rozwojem dziecka do 3. roku życia wnoszą szczegółową wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych dziecka oraz dynamiki i specyfiki tych procesów. Wspieranie rozwoju autonomii dziecka nie jest jednak oderwane od postawy wychowawcy. Doktor Pikler dużo miejsca poświęciła szczegółowemu opracowaniu zagadnienia wspierania rozwoju dziecka w szacunku.
4. Podstawy pisania ręcznego?
D’Neil Duffy
Jedną z pomocy, jakich dr Montessori dostarcza małym dzieciom, jest rozkład złożonej dyscypliny na jej elementy i wprowadzenie każdego z nich w momencie, gdy przyciąga to naturalne skłonności dziecka. Dokonała tego na przykład w dziedzinie pisania, w której wyróżnia kilka elementów (Maria Montessori: „What About Free Expression?”, Communication 3/4 1960). Zbadamy elementy pisma ręcznego przedstawione przez Marię Montessori i zobaczymy, jak sztuka pisania pomaga rozwijać mózg dziecka.
5. Warsztaty – taniec zgodnie z metodą Montessori
Katarzyna Ustowska
W jaki sposób taniec może stać się częścią edukacji Montessori? Co wspólnego ma taniec z życiem we współczesnym świecie? Jak taniec pozwala nam doświadczać i pogłębiać relacje? Jak możemy czerpać inspiracje z otaczającej nas rzeczywistości: otaczających nas dźwięków, kształtów i opowieści? Co, jeśli pomyślimy o nauczycielu tańca jako o przewodniku (ang. guide), a nie o mistrzu? O czym mówi nam równy, jednakowy taniec bardzo różnych osób? Co, jeśli o tańcu pomyślimy jako o procesie twórczym, w którym rozwijamy indywidualną ekspresję i wrażliwość? Czy taniec może stać się narzędziem prowadzącym nas ku pokojowi, wspierając i doceniając różnorodność? Te pytania poprowadzą nasze myśli i nasz taniec, przedstawiając podejście integrujące taniec z metodą Montessori.
6. Rola osoby dorosłej i przygotowanego środowiska w stymulowaniu motywacji ucznia
Michael Duffy
Kiedy dzieciom na naszych zajęciach wydaje się brakować motywacji, często obarczamy je za to winą, zanim przeanalizujemy nasze własne role jako nauczycieli i nasze przygotowanie środowiska dla nich. Jakie kwestie należy mieć na uwadze w tych dwóch obszarach? Co możemy zrobić poza tym dla tych, którzy wciąż wydają się być pozbawieni motywacji?
7. Organizacja klasy szkolnej w Montessori
Ray McClure
Mówi się, że organizacja leży u podstaw bycia odnoszącym sukcesy nauczycielem Montessori. Od przygotowanego środowiska po ocenianie i nauczanie o postępach uczniów, omówimy techniki lepszej organizacji, a co za tym idzie, stawanie się bardziej skutecznymi nauczycielami z bardziej skutecznymi uczniami.
8. Zarządzanie zmianą – przygoda czy niewygoda?
Agnieszka Barbasiewicz i Julia Dąbrowska
Rzeczywistość wokół nas zmienia się błyskawicznie, czasem też sami pragniemy coś zmienić. Zmiana to nowe słowo klucz do współczesności. Nasze webinarium pomoże zrozumieć, czym zmiana jest dla twoich pracowników i współpracowników. Opowiemy, jak mądrze zarządzać zmianą: i tą zaplanowaną, i tą nagłą, niespodziewaną, z zewnątrz, czyli kryzysem. Dowiesz się, jakie są psychologiczne mechanizmy reagowania na zmianę, jakie są w trakcie zmiany zadania lidera i jak możesz zaradzić obawom twoich pracowników. Poznasz model SCARF i dowiesz się, jak zarządzać komunikacją, której podczas kryzysów – nigdy za dużo. Dyrektorów placówek serdecznie zapraszamy na merytoryczne i pełne konkretów webinarium.
9. Holistyczne podejście do oceny i rozwoju personelu
Kathy Leitch
Dołącz do Kathy Leitch, która przedstawia pełne szacunku i praktyczne podejście do rozwoju personelu. Wykorzystując mocne strony każdej osoby, spersonalizujemy proces oceny umiejętności i kompetencji. Dodatkowo będziesz mieć plan spełniania oczekiwań i wspierania dalszego rozwoju zawodowego. Dzięki temu planowi twój personel poczuje się wzmocniony, szanowany i zachęcony.
10. Edukacja matematyczna dla dzieci najmłodszych
Agnieszka Krawczyk
11. Przygotowanie gniazda – dom Montessori dla małych dzieci
Elaine Glier
Podczas tej sesji omówimy, jak przygotować dom, w którym dzieci mogą nauczyć się usamodzielniać i uczestniczyć w codziennym życiu rodziny. Przewodnicy Montessori dla niemowląt/maluchów są w wyjątkowy sposób przeszkoleni, aby pomagać rodzicom małych dzieci – a my zbadamy sposoby, aby było to możliwe w różnych sytuacjach.
12. Niezależność od niemowlęctwa do wyższych klas szkoły podstawowej
Patty Sobelman
Śledź początki niezależności u najmłodszych dzieci w społeczności niemowlęcej. Jak to wygląda? Jak rośnie samodzielność dziecka, odkąd nauczy się chodzić? Jak przygotowujemy środowisko dla 3–6-latków, aby rozwijały się jako jednostki? A na drugiej płaszczyźnie rozwoju: jak wynagradzamy to nowe dziecko i jego potrzebę działania samodzielnie? Podążaj za nami w tej podróży.
13. O kręgach naprawczych jako o dialogowej formie radzenia sobie z konfliktami
Tomasz Bagiński
Podczas warsztatu przedstawię proces Kręgów Naprawczych (Dominica Bartera), który jest prostym sposobem na sytuacje konfliktowe w społeczności. Krótko opowiem o historii i głównych założeniach procesu, przedstawię jego główne kroki i na przykładzie sytuacji konfliktowej wykonam demonstrację jego przebiegu. Na koniec opowiem o przykładach używania KN w polskich szkołach.
14. Czego powinniśmy oczekiwać od uczniów szkół podstawowych po lekcji?
Michael Duffy
Nasze lekcje dla uczniów szkół podstawowych są niekompletne, jeśli po nich czegoś nie ZROBIĄ. Musimy upewnić się, że stawiamy odpowiednie oczekiwania i dajemy im przestrzeń, aby stali się samouczącymi się, jak namawiała Maria Montessori. Jak możemy to zrobić – na kilka praktycznych sposobów?
15. Znaczenie lekcji z przedmiotów ścisłych i eksperymentów w niższych klasach szkoły podstawowej
Tanya Ryskind
Przewodniki Montessori, które kreują naukowy proces wykorzystujący eksperymenty, dyskusje, lektury, badania i raportowanie w klasach, dają dzieciom coś więcej niż tylko treść. Dają im możliwość planowania, obserwowania, rozważania, kategoryzowania i angażowania ich naturalnej ciekawości. Warsztaty zaangażują uczestników do przemyślenia znaczenia lekcji przyrodniczych, eksperymentów i pokazów.
16. Jak zorganizować pracę nauczycieli przedmiotów ścisłych w klasach 4–8
Robert Serafin
Jak zorganizować pracę nauczycieli przedmiotów ścisłych w klasach 4–8: – kilka słów o dzieciach w tym wieku – jaka jest rola nauczyciela Montessori? – jak współpracować z nauczycielami innych przedmiotów oraz innych przedmiotów ścisłych? – jak zaangażować nauczycieli do projektów, jaka jest korelacja międzyprzedmiotowa?
17. Konsultacje
Kathy Leitch
Podczas konsultacji będzie możliwość połączenia na żywo i zadawania pytań w pokoju programu Zoom. Login i hasło będą podane po zalogowaniu się kodem dostępowym na warsztat.
18. Wielka praca
Paul Epstein
Zjawisko fałszywego zmęczenia jest dobrze znane studentom dr Marii Montessori. Po przepracowaniu godziny lub więcej spokojna koncentracja dzieci ustępuje miejsca niespokojnym ruchom. Dzieci mogą sprawiać wrażenie, jakby walczyły z drzemką. Ale rozumiemy, że ich zmęczenie jest fałszywe. Zamiast tego dzieci są wypełnione energią biorącą się z koncentracji. Fałszywe zmęczenie jest cechą charakterystyczną czegoś innego: to preludium prowadzące dzieci do tego, co dr Montessori nazwała ich wielką pracą. Podczas tej prezentacji przyjrzymy się wielkiej pracy i temu, jak możesz lepiej pokierować duchową transformacją impulsywnych zachowań dziecka w normalne posłuszeństwo z wyboru.
19. Trudne rozmowy z rodzicami małych dzieci
Laura Dupree
Relacje oparte na zaufaniu rozpoczynają się w momencie przedstawiania się. To warunek wstępny do rozwiązywania trudnych problemów z rodzicami. Dołącz do rozmowy!
20. Czym różni się żłobek Montessori od przedszkola Montessori
Katarzyna Hordziejewicz
Toddler czy infant to nie jest mały przedszkolak – to dziecko, które ma zupełnie inny plan na siebie i inne potrzeby. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza mając grupę żłobkową przy przedszkolu. Czym się różni żłobek od przedszkola i czego nie przenosić bezpośrednio z grupy starszaków do maluchów? Na co powinien się przygotować nauczyciel, kiedy zmienia środowisko pracy? Spotkanie przeznaczone głównie dla nauczycieli pracujących z małymi dziećmi, ale również nauczycielami przedszkolnymi czy osobami myślącymi o otwarciu swojego żłobka działającego według założeń montessoriańskich.
21. Praca z materiałem kulturowym. Rozwinięcia i materiały podstawowe
Joanna Papierska
Na tym warsztacie omówimy wybrane pomoce z działów geografia, historia, botanika, zoologia i eksperymenty. Przedstawię sposoby utrwalania wiedzy, zaczynając od podstawowej prezentacji aż do pomysłów na rozwinięcia, a kończąc na projektach. Wszystkie pomoce i propozycje aktywności są wykorzystywane i sprawdzone w grupie przedszkolnej, jednak wiele z tych rozwinięć pomoże też dzieciom w wieku szkolnym odkryć poznane już wcześniej pomoce na nowo. Pojawią się również wykorzystywane przeze mnie autorskie piosenki, pomoce, karty i książki.
22. Planowanie pracy nauczyciela – bez planu jak bez głowy
Joanna Maghen
Na warsztacie przedstawię zasady budowania programu placówki, zaczynając od planu rocznego, a kończąc na planie na dany dzień. Przedszkola Montessori prowadzą indywidualny tok nauczania dla każdego dziecka. Jesteśmy w tym bardzo dobrzy, a co z zajęciami w grupach? Odpowiemy na pytania: Jak prowadzić zajęcia w kręgu i jaki materiał proponować w dla całej grupy? Z jakich elementów może składać się każde spotkanie? Czym różnią się kręgi poranne od popołudniowych?
23. Lektura w klasach I–III i rozmowa na trudne tematy z wykorzystaniem książki obrazkowej
Agnieszka Tlaga
Opowiem o moim do świadczeniu w pracy z dziećmi oraz o zarażaniu uczniów pasją do czytania. Nasze przedszkole Skrawek Nieba działa już dwadzieścia lat, a szkoła podstawowa ma pięć lat i każdą z tych placówek wyróżnia m.in. to, że nasze dzieciaki, nauczycieli i rodziców łączy miłość do książek. Dzięki lekturom łatwiej się rozmawia nawet na najtrudniejsze tematy. Pokażę, jak wykorzystać książkę obrazkową do wydobywania dziecięcych supermocy, jak przygotować pojedyncze zajęcia oraz cykl spotkań, oraz podzielę się przykładami naszych szkolnych działań z książką.
24. Jak budować materiał historyczny dla klas 1–3 i dlaczego jest on tak ważny?
Hanna Buchner
W programie oficjalnym historia pojawia się dopiero w czwartej klasie, o wiele za późno. Dzieci naturalnie interesują się prawdziwymi historiami o wiele wcześniej. Porozmawiamy o korzyściach, jakie w edukacji kosmicznej daje nauka historii. Pokażę uczestnikom na przykładach, w jaki sposób budować materiał historyczny dla klas 1–3, żeby był dla dzieci pasjonujący i pomógł im w kolejnych latach w starszych klasach. Serdecznie zapraszam.
25. Jak rozmawiać z rodzicami podczas rekrutacji do przedszkola i żłobka
Julia Janowska
W trakcie warsztatu uczestnik dowie się, jak opowiadać o pedagogice Montessori rodzicom szukającym przedszkola/żłobka. Jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną? Jak przebić się przez typowe kryteria wyboru przedszkola: wysokość czesnego, wyżywienie i zajęcia dodatkowe? Co możemy zrobić, aby zapisanie do naszej placówki było świadomym wyborem rodziców?
26. Społeczność: siła tworzenia przyjaznego środowiska dla dorosłych
Kathy Leitch
Siła społeczności, którą tworzymy w klasach Montessori, zapewnia podstawowe elementy zdrowej i wspierającej społeczności dorosłych. Zbadamy wiele sposobów, w jakie możemy pomóc naszej społeczności dorosłych (rodziców i nauczycieli) uczestniczyć w życiu grupy opartym na szacunku, współczuciu i profesjonalizmie. Wdrażanie „Drogi Montessori” w całej naszej szkole tworzy oparte na zaufaniu relacje, jasne oczekiwania i kulturę przyjazną rodzinie.
27. Dzień z życia niemowląt i małych dzieci
Laura Dupree
Dobrze zaprojektowane harmonogramy dnia, odpowiednie przejścia i regularna komunikacja skutkują silnymi relacjami z rodzicami, nauczycielami i administratorami. Chcesz poznać sekrety? Dołącz do tej sesji!
28. Praktyczna praca małego dziecka. LifePart 1
Elaine Glier
Klasa Montessori Toddler przypomina dom, w którym bardzo małe dzieci i ich nauczyciele tworzą szczęśliwą i zdrową społeczność, miejsce, w którym każdy daje i otrzymuje dla dobra wszystkich. Jest to możliwe dzięki pracy nad praktycznym życiem – wszystko robimy, aby dbać o siebie, środowisko i siebie nawzajem.
29. Praca z materiałem dydaktycznym dla całej grupy
Joanna Maghen
Na warsztacie poddamy pod dyskusję pracę z całą grupą przy użyciu materiału dydaktycznego. Spotkania z całą grupą są bardzo wartościowe i mogą być pomocne przy tworzeniu spójnego i kompleksowego programu Montessori. Odpowiemy na pytania: Jak to zrobić z grupą mieszaną wiekowo? Jakiego materiał używać i jak tworzyć ciekawe lekcje?
30. Trójkąt Montessori: jak planować pracę, żeby dzieci, rodzice i otoczenie działały jak naoliwiona maszyna
Katarzyna Hordziejewicz
Spotkanie dla nauczycieli wchodzących na montessoriańską ścieżkę. Będziemy rozmawiać o tym, jak elementy montessoriańskiego trójkąta powinny funkcjonować, żeby tworzyć wspólnotę. W jaki sposób stawiać granicę, żeby się nie spalić, oraz czy konsekwencja w pracy z rodzicami zawsze się sprawdza.
31. Przepis na montessoriańską zupę – doświadczenia pracy z (bez)szkolnymi dziećmi w Domowym Ośrodku Montessori
Paulina Migdał i Katarzyna Dobrzyńska
W 2014 roku, po kilku latach doświadczeń pracy w montessoriańskich toddlersach, przedszkolu i szkole, a także roku organizowania zjazdów uczniów edukacji domowej powstał projekt stworzenia przestrzeni pozaszkolnej dla dzieci i młodzieży, opartej o filozofię Marii Montessori. Zależało nam na tym, żeby stworzyć niedyrektywne miejsce swobodnego rozwoju i wzrostu, niezależne od zewnętrznych wytycznych i podstaw programowych. Bezpieczną przestrzeń, w której jest miejsce na próby i błędy, a życie opiera się na dobrowolności i autentyczności. Podczas prezentacji chcemy podzielić się doświadczeniami i wyzwaniami z tworzenia i prowadzenia miejsca, które opiera się na montessoriańskiej wizji zaufania do dziecka, kompetentnego w swoim rozwoju.
32. Rozwój społeczny/emocjonalny dziecka w szkole podstawowej
Ray McClure
Każde dziecko będzie rosło i rozwijało się we własnym tempie, ale badania naukowe potwierdzają, że wszystkie dzieci docierają do kamieni milowych w dojrzewaniu fizycznym, poznawczym i społeczno-emocjonalnym we właściwym dla siebie wieku rozwoju. Rozwój społeczny i emocjonalny jest kluczowy dla uczniów szkół podstawowych. Podczas tej sesji zbadamy myśli i idee związane z rozwojem społecznym i emocjonalnym dziecka w tym wieku.
33. Skoncentruj się na zatrzymaniu/rejestracji
Patty Sobelman
Co jest ważniejsze? Oczywiście uczeń musi zostać zapisany, zanim go zatrzymamy, ale to właśnie w zatrzymanie go wkładamy tyle wysiłku. Będziemy badać, jak przyciągnąć nowych uczestników, koncentrując się na zatrzymaniu rodzin, które obecnie mamy. Czy wiesz, że utrzymanie rodziny, którą już masz, jest tańsze i mniej czasochłonne niż zapisanie nowej?
34. Konsultacje
Kathy Leitch
Podczas konsultacji będzie można połączyć się na żywo i zadawać pytania w pokoju programu Zoom. Login i hasło będą podane po zalogowaniu się kodem dostępowym na warsztat.
35. Dzień z życia niemowlęcia i malucha. Perspektywa nauczyciela
Nauczyciele Pines Montessori School
Zdejmij buty i przejdź z nami przez nasze społeczności niemowląt i małych dzieci, przywitamy cię w naszych salach lekcyjnych. Chcielibyśmy pokazać, jak pielęgnujemy nasze najmłodsze dzieci, jednocześnie zapewniając im bezpieczne miejsce do odkrywania i rozwoju.
36. Praktyczna praca małego dziecka. LifePart2
Elaine Glier
Klasa Montessori Toddler przypomina dom, w którym bardzo małe dzieci i ich nauczyciele tworzą szczęśliwą i zdrową społeczność, miejsce, w którym każdy daje i otrzymuje dla dobra wszystkich. Jest to możliwe dzięki pracy praktycznej – wszystko robimy, aby dbać o siebie, środowisko i siebie nawzajem.
37. Zaawansowane ćwiczenia z życia codziennego. Co wprowadzać do klasy w drugiej połowie roku
Agnieszka Kurek-Zasacka
Życie codzienne to nie tylko link między domem a przedszkolem czy ćwiczenie małej motoryki. Na warsztacie skupimy się na zaproponowaniu indywidualnych ćwiczeń z pieczenia i przygotowania jedzenia. Jest to łatwiejsze, niż myślicie.
38. Konsultacje
Joanna Maghen
Podczas konsultacji będzie można połączyć się na żywo i zadawać pytania w pokoju programu Zoom. Login i hasło będą podane po zalogowaniu się kodem dostępowym na warsztat.
39. Znaczenie geometrii w klasie podstawowej
Ray McClure
Doktor Maria Montessori napisała, że „geometria jest częścią rozwoju ludzkości”. Podczas tej sesji przyjrzymy się, co dr Montessori miała przez to na myśli i dlaczego temat jest tak ważny dla dziecka w szkole podstawowej.
40. Dzień z życia ucznia gimnazjum i liceum
Nauczyciele Pines Montessori School
Dawno minęły czasy poczucia porządku! Witamy na drugiej płaszczyźnie rozwoju. Spójrz na nasze społeczności w klasach niższych i wyższych klas podstawowych. Pokażemy, jak radzimy sobie z tymi uczniami, gdy przejmują większą odpowiedzialność za swoje uczenie się i relacje z rówieśnikami.
41. Jak napisać podręcznik, który przeczytają rodzice
Patty Sobelman
Wszyscy wiemy, że to, co drobnym drukiem, czyta się jedynie, jeśli ktoś jest szalony! Tak też nasi rodzice podchodzą do czytania naszych zasad w naszych umowach i podręcznikach. A co by się stało, gdyby po przeczytaniu twojego podręcznika byli zadowoleni? Odkryjmy, jak to zrobić.
42. Sens i metoda. Zmiana szkoły metodą projektów
Justyna Józefowicz i Hanna Buchner
Szkoła oparta o pasję, odwagę i zaangażowanie nauczycieli i uczniów. Każdy członek społeczności podejmuje decyzje, współpracuje i uczy się radzić sobie z wyzwaniami. Podstawa programowa to (sic!) przyjaciel. Warsztat o tym, jak i po co bezpiecznie przeprowadzić szkołę w kierunku pracy metodą projektów bazujących na case studies. Opowiemy, w jaki sposób mogą funkcjonować klasy i szkoły Montessori w starszych klasach. Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli okazję wstępnie zweryfikować, czy metoda projektów uczniowskich pasuje do ich koncepcji szkoły.
43. Dziennik elektroniczny dla placówek Montessori
Marcin Jarecki monteStory
W ramach wykładu przedstawimy monteStory – platformę online ułatwiającą prowadzenie przedszkola lub szkoły Montessori w nowoczesny sposób. monteStory to przede wszystkim dziennik zajęć, ale również rozliczenia finansowe z rodzicami, obsługa cateringu w placówce, narzędzia do komunikacji z rodzicami i wewnątrz placówki (wiadomości, kalendarz, blog, galerie zdjęć...). Zajęcia kierowane zarówno do nauczycieli Montessori, jak i właścicieli placówek.
Wystarczą trzy kropki. Magia książek Herve Tulleta
Marta Tychmanowicz Babaryba
44. Daleko sięgające gałęzie kosmicznego programu nauczania
Ray McClure
Doktor Montessori ukuła termin „Kosmiczna Edukacja”, aby opisać pracę, która miała być wykonana podczas lat szkoły podstawowej. Kosmiczny program nauczania nie tylko nakreśla pracę w podstawówkach, ale także stanowi bazę i fundament dla wszelkich prac w latach dziecięcych i nastoletnich. Podczas tej sesji przyjrzymy się gałęziom kosmicznego programu nauczania i temu, jak się przeplatają, opisując edukację Montessori jako całość.
45. Wiedzeni ku abstrakcji – podstawy komunikacji i języka. Część 1
Elaine Glier
Według psycholożki edukacyjnej dr Roberty Golinkoff „istoty ludzkie są zaprojektowane do nauki języka”. Omówimy, w jaki sposób program nauczania języka Montessori wspiera ten proces w okresie niemowlęcym i wczesnym dzieciństwie.
46. Maluszki w domu – czego nauczyły mnie dzieci
Paulina Migdał
Obserwowanie najmłodszych dzieci, tworzenie przestrzeni umożliwiającej samodzielność, towarzyszenie w zabawie, rozwoju to dla mnie jedno z najpiękniejszych życiowych i zawodowych doświadczeń. Podczas prezentacji podzielę się doświadczeniami wyniesionymi z pracy w grupie toddlers, tworzenia przestrzeni dla dzieci w domu oraz w Domowym Ośrodku Montessori DOM.
47. Katecheza Dobrego Pasterza – rozwój religijny dziecka w wieku przedszkolnym
Magdalena Kwaśniewska
Rozwój religijny dziecka w wieku przedszkolnym. Budowanie relacji z Bogiem w pierwszych latach życia dziecka. Na czym polega rola przygotowanego otoczenia? Kim były twórczynie Katechezy Dobrego Pasterza?
48. Czas, aby sprawdzić niektóre założenia montessori - podsumowanie czego dowiedzieliśmy się o dzieciach, rodzicach, uczeniu się i przywództwie
Jonathan Wolff
49. Praktykowanie uważności w klasie podstawowej
Ray McClure
Doktor Montessori uważała, że rozwój duchowy dziecka jest równie ważny jak jego rozwój intelektualny. W rezultacie edukacja na rzecz pokoju zawsze stanowiła kluczowy element edukacji Montessori. Będziemy badać, jak uważność może być potężną siłą w duchowym rozwoju dziecka.
50. Po co tworzyć kulturę mentoringu w szkole podstawowej?
Tanya Ryskind
Doktor Montessori w książce Kształcić ludzki potencjał pisze: „Jeśli w tym okresie zainteresowania życiem społecznym i bystrości umysłu dziecku zaoferuje się wszystkie możliwości kultury, by poszerzyć jego poglądy i idee o świecie, organizacja zostanie utworzona i będzie się rozwijać; ilość światła, jaką dziecko uzyskało w zakresie moralności, i wzniosłe stworzone przez nie ideały posłużą późniejszej organizacji społecznej”. Ten warsztat ilustruje elementy skutecznego mentoringu i obserwowalne wskaźniki kultury mentoringu w środowisku uczenia się uczniów.
51. 61 lat mądrości i cudów Montessori w szkole podstawowej
Patty Sobelman
Nauczyciele ze szkół podstawowych dzielą się i śmieją z tego, co się sprawdziło, co nie zadziałało oraz – co ważniejsze – z tego, czego nauczyli się w ciągu 61 lat nauczania Montessori na poziomie szkoły podstawowej. Opowiedzą, jak dorastali i jak zmieniło się ich podejście do dzieci przez lata nauczania.
52. Imprezy rodzinne na cały rok
Patty Sobelman
Często mówi się, że nie przyjmujemy dzieci, ale raczej całą rodzinę. Oto wgląd w cały rok zajęć rodzinnych, które łączą pracę i rozwój dzieci z ich rodzinami oraz ich życiem w domu.
53. Wiedzeni ku abstrakcji – podstawy komunikacji i języka. Część 2
Elaine Glier
Według psycholożki edukacyjnej dr Roberty Golinkoff „istoty ludzkie są zaprojektowane do nauki języka”. Omówimy, w jaki sposób program nauczania języka Montessori wspiera ten proces w okresie niemowlęcym i wczesnym dzieciństwie.
54. Prawne aspekty funkcjonowania żłobków
Robert Wilczek
Podczas panelu przedstawimy informacje nt. obowiązujących form instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, różnice pomiędzy formami opieki. Wskażemy również, jak należy zgodnie z prawem założyć żłobek i klub dziecięcy, omówimy założenia Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, instytucji Rady Rodziców, systemu emp@tia, przedstawimy, jak rodzice mogą zweryfikować, czy dana placówka funkcjonuje zgodnie z prawem, na co zwrócić uwagę przy wyborze żłobka lub klubu dziecięcego.
55. Nauka języka obcego w klasie Montessori
Joanna Maghen
Na warsztatach omówimy szczegółowo działy: uczenie przez imersję – za i przeciw tej metody. Zaprezentujemy materiał do wzbogacenia słownictwa, strukturę organizacji zajęć indywidualnych i grupowych. Rozwiążemy dylemat czy, kiedy i jak uczyć obcego alfabetu.
56. Wewnętrzny pokój i radość we wspólnocie od niemowlęctwa do szkoły podstawowej
Nauczyciele Pines Montessori School
Budowanie pokoju we wspólnocie może wyglądać zupełnie inaczej od grup niemowląt po wyższe klasy podstawówki, ale w swej istocie jest bardzo podobne. Pokój zaczyna się od szacunku. Zobacz i poczuj, jak szacunek w każdym wieku – między nauczycielem a dzieckiem i między dzieckiem a dzieckiem – rozwija się i pogłębia w miarę dorastania.
57. Nauczanie cywilizacji w szkole podstawowej
Ray McClure
Wszyscy jesteśmy członkami rodziny ludzkiej. Nasze indywidualne historie sięgają odległej przeszłości, a zrozumienie historii i starożytnych cywilizacji pozwala nam wiedzieć, kim jesteśmy dzisiaj. Na tej sesji omówimy znaczenie nauczania o cywilizacji dziecka w szkole podstawowej, które poprowadzi je w podróż do odkrycia siebie. Będziemy również rozważać lekcje, które daje nam studiowanie cywilizacji.
58. Psychoedukacja w programie szkolnym Montessori
Emilia Polnau-Wrzesińska
59. Dbanie o siebie i swój personel w stresujących czasach
Patty Sobelman
Jak możemy rozpoznać oznaki i objawy stresu, wypalenia lub niepokoju w naszym personelu i u siebie samych? Zobaczmy, jak stworzyć kulturę odporności, radzenia sobie i wsparcia w naszych szkołach. Ponieważ stres, niepokój i wypalenie, z którymi się nie zmierzymy, to ogromne straty dla nas wszystkich oraz dzieci i rodzin w naszej szkole.
60. Modele przywództwa promujące szkolną kulturę niezależności, myślenia o rozwiązaniach oraz współpracę, przewidywanie i podejście doceniające
Tanya Ryskind
Doktor Montessori pisała o przewodniku Montessori jako o osobie, która „musi nabyć czujność moralną, której dotychczas nie domagał się żaden inny system, oraz objawia się to w jej spokoju, cierpliwości, miłości i pokorze. Nie słowa, ale cnoty, to jej główne kwalifikacje” (Maria Montessori, „The Discovery of the Child ”, Clio Press Ltd, 151). Jednak dynamiczni liderzy szkół również muszą wykazać się czujnością moralną. Ten warsztat oferuje dwa modele, które wspierają spokój, cierpliwość, wyrozumiałość i pokorę w całej szkole.